به وبلاگ مهدی جلیلی خوش آمدید

وبلاگ در موردبیان معارف و فرهنگ غنی اسلامی و فضایل ائمه معصومین (علیهم السلام )

۱۵ مطلب در تیر ۱۳۹۱ ثبت شده است

«کلمه حجاب، هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حجاب.» بیشتر استعمالش به معنی پرده است. از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوشش است. در قرآن خورشید در پشت پرده مخفی شد. (سوره ص، آیه 32)   امام علی علیه السلام به مالک اشتر فرمود: در میان مردم باش و کمتر خود را در اندرون خانه از مردم پنهان کن.(1) استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاً جدید است. در قدیم و مخصوصاً در اصطلاح فقها کلمه «ستر» که به معنی پوشش است بکار رفته است. بهتر بود این کلمه عوض نمی شد و همان کلمه پوشش را بکار می بردیم. زیرا چنانکه گفته شد معنی شایع لغت حجاب، پرده است، و اگر در مورد پوشش بکار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن است و همین امر موجب شده که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد. در ایران قدیم و هند قدیم حبس زن مطرح بوده ولی در اسلام نه.   از آیات دیگری که در خصوص حجاب و پوشش اسلامی نازل شده است آیه 53 از سوره احزاب است. در این آیه چنین آمده است: یا ایها الذین آمنوا... اذا سالتموهن متاعاً فسالوهن من وراء حجاب؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید... هنگامی که از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله از موردی سؤال می کنید مستقیماً رو به رو نشوید و از پشت حجابی؛ این کار را انجام دهید. به منظور درک دقیق محتوای آیه مذکور بجاست ابتدا شأن نزول آیه مرور نشود: در این آیه، صراحتاً کلمه حجاب ذکر شده است. به همین دلیل این آیه نزد قرآن پژوهان و قدما آیه حجاب نامیده شده است.  
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۱ ، ۱۲:۴۶
جلیلی
سحر بخیز تجدید وضو کن                                                                      به آب توبه خود را شستشو کن                                                       اگر خواهی شوی پاک از پلیدی                                                                      به درگاه خدای خویش رو کن                                                     به شکر نعمتش تا می توانی                                                                     لبت را آشنا با ذکر او کن                                                   در رحمت به رویت کرده حق باز                                                                            به او رو آور و دفع عدو کن                                                  گدای درگه حق شو به عالم                                                                                 گدایی گر کنی با آبرو کن                                                  هرآنچه درد دل داری به عالم                                                                             سحر با حقتعالی گفتگو کن                                                اگر خواهی تو فیض از محضرحق                                                                           از او توفیق طاعت آرزو کن
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۱ ، ۱۲:۳۷
جلیلی
تعدادی از مراجع تقلید نظر خود را نسبت به نوع پوشش و حکم آن برای زنان در مقابل پسر نابالغ نامحرم ارائه کردند.   حکم نداشتن پوشش برای زن در مقابل ممیز   *امام خمینی (ره)بر زن واجب نیست که خود را از ممیز نامحرم بپوشاند ولی اگر ممیز با نگاه کردن فوراً تحریک شود زن باید خود را بپوشاند و اگر ممیز بعداً تحریک شود بنابر احتیاط واجب باید خود را بپوشاند. تحریر الوسیله   *آیت الله اراکی (ره) اگر بچه ممیز با نگاه کردن به زن تحریک می شود بنابر احتیاط واجب زن باید خود را از او بپوشاند. المسائل الواضحه   *آیت الله بهجت (ره) بنابر احتیاط واجب، زن باید بدن و موی خود را از پسر غیربالغ که خوب و بد را می فهمد بپوشاند. توضیح المسائل   *آیت الله خامنه ای (دام ظلّه) اگر بچه ممیز به مرحله ای رسیده که نگاه کردن به او یا نگاه او به زن موجب تهییج شهوت می شود نگاه به او جایز نیست و باید خود را نزد او بپوشاند. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)   *آیت الله خوئی (ره) بهتر آن است که (زن) بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد بپوشاند. توضیح المسائل   *آیت الله سیستانی (دام ظلّه) بنابر احتیاط لازم زن بدن و موی خود را از پسری که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و احتمال می رود نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش شود، بپوشاند. توضیح المسائل   *آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه) احتیاط مستحب آن است که زن بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد بپوشاند. توضیح المسائل
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۱ ، ۱۲:۱۳
جلیلی
۱) پایه های اسلام قال الباقر علیه السلام: بنی الاسلام علی خمسة اشیاء، علی الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه. امام باقر علیه السلام فرمود: اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبری اسلامی).فروع کافی، ج ۴ ص ۶۲، ح ۱ ۲) فلسفه روزه قال الصادق علیه السلام: انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند. من لا یحضره الفقیه، ج ۲ ص ۴۳، ح ۱ ۳) روزه آزمون اخلاص قال امیرالمومنین علیه السلام: فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق امام علی علیه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید. نهج البلاغه، حکمت ۲۵۲ ۴) روزه یاد آور قیامت قال الرضا علیه السلام: انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخر. امام رضا علیه السلام فرمود: مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند. وسائل الشیعه، ج ۴ ص ۴ ح ۵ علل الشرایع، ص ۱۰
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۱ ، ۰۶:۲۷
جلیلی
1- فضیلت ماه رمضان رمضان ، ماهی است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است ؛ [ کتابی ] که مردم را راهنما و[ در بر دارنده ] نشانه های آشکار هدایت ومیزان تشخیص حق از باطل است . سوره مبارکه بقره آیه 185 درهای آسمان در شب اول ماه رمضان گشوده می شود وتا آخرین شب این ماه بسته نمی شود. پیامبر اکرم (ص) بدبخت واقعی کسی است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود . پیامبر اکرم (ص) رمضان ، رمضان نامیده شد ؛ زیرا گناهان را می سو زاند . پیامبر اکرم (ص) خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه ای برای آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش برای خشنودی او از یکدیگر پیشی گیرند . امام حسن (ع ) 2 -روزه ای مومنان ! روزه بر شما مقرر شده است ؛ همچنان که بر پیشینیان شما مقرر شده بود ، شاید که پرهیزگار شوید . تحف العقول ص 236 روزه سپری است در برابر آتش پیامبر اکرم (ص) برای هر چیزی زکاتی است وزکات بدن ها روزه داری است . پیامبر اکرم (ص) روزه بگیرید تا تندرست باشید . پیامبر اکرم (ص) روزه دل ، اندیشیدن به گناهان ، برتر است از روزه شکم ؛ یعنی غذا خوردن امام علی (ع) 3 -تلاوت قرآن کسانی که کتاب [ آسمانی ] را به آنها دادیم ،[و] آن را چنان که شایسته آن است می خوانند ، ایشان اند که به آن ایمان دارند . سوره مبارکه بقره ، آیه 121 در ماه رمضان قرآن بسیار تلاوت کنید . پیامبر اکرم (ص) هرگاه فردی از شما دوست داشته باشد که با پروردگارش سخن بگوید ، قرآن بخواند . پیامبر اکرم (ص) از خواندن قرآن غافل مشو ؛ زیرا قرآن دل را زنده می کند و از فحشا وزشت کاری وستم بازمی دارد . پیامبر اکرم (ص) 4- دعا واستغفار دعای روزه دار ردّ نمی شود . پیامبر اکرم (ص) خداوند در هر شب ماه رمضان می گوید :« به عزت وجلالم سوگند ، به فرشتگان فرمان داده ام درهای آسمان را بر روی بندگان دعا کننده من بگشاید ». پیامبر اکرم (ص) ماه رمضان ماه استغفار ، ماه روزه وماه دعا است . پیامبر اکرم (ص) ماه خدا به سوی شما روی آورده است ... جان شما در گرو اعمال شما است ؛ پس آن را با استغفار آزاد کنید . پیامبر اکرم (ص) دعای شما در این ماه به اجابت می رسد . پیامبر اکرم (ص) بر شما باد در ماه رمضان به بسیاری استغفار ودعا . امام علی (ع) __________________ اگر فنجانی کوچک زیر باران نگه دارید،به اندازه ی همان فنجان به شما می رسد اگر کاسه ی بزرگی نگاه دارید به همان اندازه در آن آب جمع می شود!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۱ ، ۰۵:۵۸
جلیلی
امیر المؤمنین علی (ع) روایت کرده که رسول خدا (ص) روزی برای ما خطبه خواند و در ضمن آن فرمود: 1.ای مردم !ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به سوی شما آمده است. 2.ماهی که نزد خدا بهترین ماه ها است. 3.روزهایش بهترین روزهاست. 4.شبهایش بهترین شب ها است. 5.ساعتهایش بهترین ساعت ها است. 6.ماهی است که به میهمانی خدا دعوت شده اید و از اهل کرامت خدا قرار داده شده اید. 7.نفس های شما ثواب تسبیح دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۱ ، ۰۵:۴۶
جلیلی
مرحوم على بن عیسى اربلى در کتاب کشف الغمه مى نویسد: چهل حدیث درباره مهدى موعود به دست آورده ام که حافظ ابونعیم اصفهانى آنها را جمع آورى کرده و من هم به ترتیبى که او ذکر نموده ، مى آورم ولى از میان سلسله سند فقط شخص راوى که از پیغمبر روایت نموده است، نام مى بریم : حدیث1- رفاه مردم در عصر امام زمان : ابوسعید خدرى از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده که فرمود : یکون من امتى المهدى ان قصر عمره فسبع سنین و الافثمان و الافتسع یتنعم امتى فى زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً و الا تدخر الارض شیئاً من نباتها .   مهدى از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد ، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى کند. حدیث2- عدل مهدى (عج) : ابوسعید مى گوید پیغمبر فرمود:  تملاء الارض ظلماً و جوراً فیقوم رجل من عترتى فیملاءها قسطاً و عدلاً یملک سبعاً او تسعاً . زمین پر از ظلم و ستم گردد، پس مردى از عترت من قیام کند و آن را پر از عدل و داد گرداند و هفت یا نه سال سلطنت نماید. حدیث3:  و باز نقل کرده که پیغمبر(ص) فرموده : لا تنقضى الساعة حتى یملک الارض رجل من اهل بیتى یملاء الارض  عدلاً کما ملئت جوراً یملک سبع سنین . قیامت منقضى نخواهد شد تا این که مردى از اهل بیت من به سلطنت رسد و او زمین را پر از عدل و داد کند ، چنان که پر از ظلم شده باشد و مدت سلطنت هفت سال است . حدیث4- مهدى فرزند فاطمه  زهرا (س) : از امام زین العابدین و آن حضرت از پدرش روایت نموده که پیامبر اکرم (ص) به فاطمه زهرا (س)  فرموده :  المهدى من ولدک . ( مهدى از فرزندان تو است ).
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۱ ، ۱۰:۳۲
جلیلی
در سال 255 هجری شب جمعه شب ولادت خاتم الاوصیاء منتقم آل محمد صلى الله علیه و آله، آخرین امام بر حق و ولى مطلقِ خداوند حضرت بقیة اللَّه حجة بن الحسن عجل اللَّه تعالى فرجه الشریف واقع شده است.(1) در این شب آب زمزم زیاد میشود به گونه‏اى که همه میتوانند رؤیت کنند(2)، ولى اکنون روى آن پوشیده است. در این شب برات آزادى از آتش براى افراد زیادى نوشته میشود، و آن را «شب برات» و «شب مبارک» و «شب رحمت» گویند. از امام باقر و امام صادق‏ علیهما السلام روایت شده که فرمودند: وقتى شب نیمه شعبان شود، منادى از افق اعلى ندا میکند: «اى زائرین قبر حسین بن على برگردید در حالى که گناهان شما آمرزیده شده و اجر شما با خداى شما و محمد باشد». ولى کسى که استطاعت زیارت قبر امام حسین‏ علیه السلام را ندارد قبور مطهر ائمه دیگر را زیارت کند؛ و اگر این هم ممکن نیست با اشاره به طرف قبرشان سلام دهد.(3) نام پدرشان حضرت ابومحمد حسن بن على‏ علیه السلام، و نام مادرشان حضرت نرجس‏ علیها السلام است.(4) ماجراى شب ولادت امام حسن عسکرى‏ علیه السلام در شب ولادت براى عمه بزرگوار خود جناب حکیمه خاتون‏ علیها السلام پیغام فرستاده فرمودند: امشب نزد ما افطار کن که شب نیمه شعبان است و خداوند حجت خود را آشکار میسازد.(5) ولادت امام زمان‏ علیه السلام در شهر سامرا به هنگام طلوع فجر نیمه شعبان 255 هجری بوده است. بر شانه راست آن حضرت نوشته شده بود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً». پس از تولد آن بزرگوار را نزد پدر بردند و شروع به سخن فرمود: «أشْهَدُ أنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَ أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّهِ وَ أنّ عَلیّاً أمیرَالْمؤمِنینَ وَلىُّ اللَّهِ» و ائمه معصومین‏ علیهم السلام را یکى بعد از دیگرى نام برد تا به وجود شریف خود رسید و براى فرج محبین خود دعا فرمود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۱ ، ۱۱:۴۰
جلیلی
مژده ای دل که شب نیمه شعبان آمد  بر تن مرده و بی جان جهان جان آمد بانگ تکبیر نگردرهمه عالم بر پاست همه  گویند  مگر  جلوه  یزدان   آمد اززمین نوربه بالا رود امشب زیرا نور خورشید امامت همه  تابان  آمد قائم آل محمد (عج)گل گلزار رسول                                                              حجه بن الحسن (عج)آن مظهر ایمان آمد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۱ ، ۱۱:۲۴
جلیلی
شیخ حر عاملى رحمه اللّه از بزرگان اصحاب نقل مى کند که امام صادق علیه السلام فرمود ((شبى که حضرت قائم (عج ) در آن متولد شد، هیچ نوزادى در آن شب متولد نمى شود مگر اینکه مؤ من خواهد شد، و اگر در سرزمین کفر متولد گردد، خداوند او را به برکت امام مهدى (عج ) به سوى ایمان منتقل مى سازد.))(5) در نیمه شعبان زیارت حضرت امام حسین علیه السلام و همچنین زیارت امام زمان علیه السلام مستحب است ، امام صادق علیه السلام فرمود ((شب نیمه شعبان بهترین شب بعد از شب قدر است و خواندن دو رکعت نماز در شب نیمه شعبان بعد از نماز عشاء مستحب است ، در رکعت اول بعد از حمد، سوره کافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود)).(6) غسل و شب زنده دارى و عبادت در این شب بخصوص فضائل بسیار دارد، این شب در نزد خدا چنین مقامى دارد که ولایت با سعادت امام زمان علیه السلام در سحرگاه این شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده . ضمنا روایاتى آمده که نیمه شعبان همان شب قدر و تقسیم ارزاق و عمرها است ، و در بعضى از این روایات است شب نیمه شعبان شب امامان علیهم السلام است و شب قدر شب رسول خدا صلى اللّه علیه و آله است . از جمله فضائل این شب اینکه ، از شبهاى مخصوص زیارت امام حسین علیه السلام است که صد هزار پیامبر (صلواة اللّه علیهم ) آن حضرت را در این شب زیارت مى کنند. از نمازهاى مستحبى که در این شب وارد شده دو رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد صد بار سوره توحید خوانده مى شود. نقل شده رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله فرمود شب نیمه شعبان در خواب دیدم جبرئیل بر من نازل شد و فرمود اى محمد اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم در چنین شبى خوابیده اى ؟ گفتم این شب چه شبى است ؟ فرمود شب نیمه شعبان است برخیز، مرا بلند کرد و به بقیع برد، و سپس ‍ فرمود سرت را بلند کن زیرا در این شبها درهاى رحمت خدا در آسمان بروى بندگان باز است ، همچنین در رضوان ، در آمرزش ، در فضل ، در توبه ، در نعمت ، در جود و سخاوت ، در احسان باز است ، خداوند به عدد پشمها و موهاى چرندگان در این شب گنهکاران را آزاد مى کند، پایان عمرها در این شب ، تعیین مى گردد، رزق هاى یکسال در این شب تقسیم مى شود و حوادث یکسال در این شب معین مى گردد. اى محمد! کسى که این شب را با تکبیر و تسبیح و تهلیل و دعا و نماز و قرائت قرآن و اطاعت و خضوع و استغفار بسر برد، بهشت منزل و سراى او است ، و خداوند گناهان گذشته و آینده اش را مى آمرزد... اى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم این شب را احیاءدار و به امت خود دستور بده آنها نیز این شب را احیاء بدارند، و با عمل به سوى خدا تقرب جویند، چرا که این شب شبى شریف است . از اعمال این شب ، خواندن دعاى کمیل در سجده است روایت شده که کمیل گوید دیدم على علیه السلام این دعا را در شب نیمه شعبان در سجده خواندند. در مورد زیارت امام حسین علیه السلام در این شب بخصوص در صورت امکان در کنار قبرش ، آمده هر که بشناسد امام حسین علیه السلام را و شهادت او و هدف شهادتش را که موجب نجات امت گردید و وسیله و راهگشائى براى رسیدن به فوز عظیم شد (خلاصه اینکه عبادتش در این شب از روى توجه و علاقه و معرفت خاص باشد) آنگونه خویشتن را در برابر خدا خاضع نماید که شایستگى آن را دارا مى باشد و نیز از خدا خواسته هاى شرعیش را تقاضا کند.(7) پی نوشتها 5- توضیح المقاصد شیخ بهائى ، صفحه 532. 6- اثباة الهداة جلد 7، صفحه 162. 7- اقتباس از کتاب المراقبات ، نوشته عالم ربانى و عارف صمدانى ، مرحوم حاج میرزا جواد تبریزى صفحه 79 به بعد (دعاها و نمازهاى دیگرى نیز ذکر شده به این کتاب مراجعه شود.)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۱ ، ۱۱:۲۳
جلیلی